19 September 2011

~ Ummi, Ibu, Mak, Mama.... ~

Sebak nye hati kedil ku ni... Maafkan ummi n walid kerna terpaksa tinggalkan manja bersama mak tok n tok ba... semua ini hanya sementara waktu sahaja.... setelah niat kami tertunai, baru lah aku dapat membawa manja balik k umah.... setelah bercuti selama 3 hari, aku n hubby amat gembira kerna dapat bersama manja agak lama dari hari2 yang lain. smalam pabila kami nk balik, aku n hubby dgn moto manakala mak tok, tok ba n manja dgn keta... pabila sampai d satu simpang yang menyebabkan moto n keta terpisah, hati aku terasa amat sebak pabila melihat manja tersenyum d tepi cermin keta...air mata aku terus mengalir tanpa di bendung... aku terus menangis n menangis sehingga k umah.... pabila aku sampai umah aku n hubby terasa amat sunyi tanpa manja tambah pula bila tgok baju, bantai n tempat tido manja d umah... Ya Allah, sebak nye hati aku nie... aku xsanggup rasa nye berjauhan dengan manja begini.... bila tgok tv, aku kata kt hubby sunyi je rasa bila manja xde sekali.... air mata aku mengalir lagi... akhir nye hubby mengajak aku balik tido d umah mak aku... Ya Allah, suka nye aku... terima kasih hubby kerna amat memahami sekali... setelah aku sampai, manja tgah tido... begitu tenang sekali manja tido... terubat rindu aku pada nye...

Aku terfikir sejenak, aku yang hanya terpisah sementara pwn xdapat mengawal rindu aku pd anak yang lahir dr perut aku bagaimana pula dgn keadaan d luar sana yang sanggup buang anak mereka sendiri selepas bersalin.... tergamak k mereka!!!! dimana letak nye sikap perikemanusiaan mereka... Ape salah bayi itu???? tidak kah mereka terfikir betapa rugi nye mereka yang memiliki anak tapi membuang nye, meletakkan bayi tue kat masjid lah, surau lah, depan umah orang lah, jual lah n bermacam2 lagi.... renungkan lah...

Bagaimana pula dengan seorang ibu yang sanggup tidak mengaku bahawa anak itu bukan anak dia sedangkan anak itu kuar dari perut nya sendiri, dia yang kandung selama 9 bulan, bagaimana dia gamak melakukan perbuatan yang begitu rupa.... subahanaallah... anak itu tidak berdosa pwn malah anak ini baik, bertanggungjawab pd ibu nye ini walaupun anak ini kerap kali dibuang setiap kali ibu nie marah.... ape salah anak nie????? cuba bayangkan, masa raya anak ini pulang dengan membawa sedikit duit bg membantu meringankan beban sempena raya dan sedikit daging tok dimasak sempena raya, tahukah anda sekali apekah yang ibu nie buat???????????? dia menyatakan bahawa anak nie bukan anak aku.. aku xde anak seperti anak... mashaallah, dimanakah letak nye nilai seorang ibu??? renung2 kan lah semoga ia menjadi iktibar buat kalian yang membaca nye...
Aku bersyukur kerna di izinkan aku merasai nikmat menjadi seorang ummi, ibu, mak ataupun mama.... perasaan nie tidak boleh d beli d mana2 sekali pwn walaupun dgn nilai yg tinggi sekali pwn....aku rasa bertuah kerana diberi peluang merasai gelaran seorang ummi, ibu, mak ataupwn mama..... Terima kasih atas anugerah yang telah Engkau berikan kepada hamba mu ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan